Facebook-konkurrencer – Hvad er tilladt og hvad er ikke?

Facebook-konkurrencer – Hvad er tilladt og hvad er ikke?

12. aug 2019

Igennem de sidste par år, er der et spørgsmål som gentagne gange dukker op i forskellige facebook-grupper og på facebook generelt. Spørgsmålet om hvad man må og ikke må i forbindelse med fx. konkurrencer. Det ændrer sig hele tiden i takt med den digitale udvikling.

Der er mange bud på både godt og ondt. Her har jeg samlet hvad der er essentielt i den forbindelse og forsøger at give et så entydigt svar på spørgsmålet som muligt

Når man laver en konkurrence vil man gerne have at ens budskab bliver bredt så langt ud som muligt, men man skal også tænkte på hvordan konkurrencen kan gavne ens virksomhed. Man bør derfor altid stille sig selv et mål med konkurrencer – man laver ikke kun en konkurrence for konkurrencens skyld.

Der er dog nogle regler og retningslinier som man bør følge. Det gælder både facebooks egne regler men især også den danske lovgivning på området, her i forhold til markedsføringsloven og forbrugerombudsmandens retningslinier for konkurrencer på sociale medier(her facebook).

Der er generelt 2 spørgsmål som går igen.

Må man kræve at deltagerne tag’er en ven eller deler konkurrencen?
Må man kræve at deltagerne liker facebook-siden?

Må man kræve at deltagerne tag’er en ven eller deler konkurrencen?

Det korte svar er NEJ.

Både Facebooks guidelines (læs dem her) og markedsføringsloven/forbrugerombudsmandens retningslinier siger klart nej.

Må man kræve at deltagerne liker facebook-siden?

Ja, det må man godt. Det er en stor udbredt misforståelse, at man tror at man ikke må det. Det vanskelige idet er dog, at man ikke kan kontrollere om vedkommende har gjort det eller ej.

Bigum & Co fortæller her ganske glimrende hvorfor man gerne må eller rettere hvor misforståelsen opstår.

0 kommentarer

Helhedsorienteret- og relationsbaseret Webdesign, Online marketing & Social media og Søgemaskine optimering

Share This