Opdateret d. 21. August 2021.
Igennem de sidste par år, er der et spørgsmål om facebook konkurrencer der gentagne gange dukker op i forskellige facebook-grupper og på facebook generelt. Spørgsmålet om hvad man må og ikke må i forbindelse med facebook konkurrencer. Det ændrer sig hele tiden i takt med den digitale udvikling.
Der er mange bud på både godt og ondt. Her har jeg samlet hvad der er essentielt i den forbindelse og forsøger at give et så entydigt svar på spørgsmålet som muligt
Når man laver en konkurrence vil man gerne have at ens budskab bliver bredt så langt ud som muligt, men man skal også tænkte på hvordan konkurrencen kan gavne ens virksomhed. Man bør derfor altid stille sig selv et mål med konkurrencer – man laver ikke kun en konkurrence for konkurrencens skyld.
Der er dog nogle regler og retningslinier som man bør følge. Det gælder både facebooks egne regler men især også den danske lovgivning på området, her i forhold til markedsføringsloven og forbrugerombudsmandens retningslinier for konkurrencer på sociale medier(her facebook).
Der er generelt 3 spørgsmål som går igen.
- Må man kræve at deltagerne tag’er en ven?
- Må man kræve at deltagerne liker facebook-siden?
- Må man kræve at deltagerne skal dele konkurrencen?
1. Må man kræve at deltagerne tag’er en ven?
Det korte svar er NEJ.
Både Facebooks guidelines (læs dem her) og markedsføringsloven/forbrugerombudsmandens retningslinier siger klart nej.
2. Må man kræve at deltagerne liker Facebook-siden?
Det korte svar er JA, det må man.
Det er en stor udbredt misforståelse, at man tror at man ikke må det. Det vanskelige i det er dog, at man ikke kan kontrollere om vedkommende har gjort det eller ej.
Bigum & Co fortæller her ganske glimrende hvorfor man gerne må eller rettere hvor misforståelsen opstår.
3. Må man kræve at deltagerne skal dele Facebook konkurrencen?
Det korte svar er NEJ.
Både Facebooks guidelines (læs dem her) og markedsføringsloven/forbrugerombudsmandens retningslinier siger klart nej.
Hvad skal Facebook konkurrencer ellers indeholde?
Det første som alle konkurrencer skal indeholde er en Facebook disclaimer eller ansvarsfraskrivelse. Denne kunne lyde som fx.
“Denne konkurrence er hverken associeret med, sponsoreret, støttet eller administreret af Facebook.”
Derudover skal konkurrences vilkår og betingelser for deltagelse være tydelige for deltagerne i forhold til den danske lov om konkurrencer på sociale medier.
Det vil sige, at man skal oplyse om:
- Eventuelle aldersmæssige og/eller geografiske begrænsninger
- Præmiens værdi
- Gevinstchancen og hvor mange præmier der indgår i konkurrencen
- Udvælgelsesproceduren – dvs. hvordan vinderen bliver fundet
- Hvornår vinderen trækkes
- Hvor og hvornår vinderens navn offentliggøres
- Betingelser for levering, afhentning og forældelse af gevinster
Den korte version for Facebook konkurrencer